ثبت خاص ثبت شرکت کارت بازرگانی

ثبت خاص ثبت شرکت کارت بازرگانی


ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی به منظور انجام امور و فعالیت های تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی انجام میگیرد. به عبارت ساده همه شرکا به اندازه همه داراییشان مسئول خواهند بود.

این گونه می توان گفت در شرکت هایی که چند نف

ر از شرکا تمام مسوولیت های شرکت را تضمین می کنند شرکت به صورت تضامنی می باشد. ثبت این نوع شرکت ها در مقایسه با انواع مختلف ثبت شرکت مسوولیت محدود، ثبت شرکت سهامی خاص، ثبت شرکت دانش بنیان و… بسیار کمتر می باشد. علت آن را می توان مسئولیت بالای شرکا در این نوع شرکت ها دانست.

چرا ثبت شرکت تضامنی؟

با توجه به مسئولیت زیاد شرکت تضامنی، چرا آن را ثبت می کنیم؟

در شرایطی با توجه به نوع فعالیت شرکت افراد موظف به ثبت این نوع شرکت می باشند، به عنوان مثال یکی از انواع رایج ثبت شرکت تضامنی صرافی است که جهت دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی و غیره موظف به ثبت این نوع شرکت می باشیم. در شرکت های تضامنی بر طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت حداقل تعداد شرکا ۲ نفر می باشد است.

یکی از موارد مهم برای ثبت شرکت تضامنیحوه نامگذاری می باشد .

باید عبارت (شرکت تضامنی) در نام شرکت وجود داشته باشد.

برخلاف برخی از ثبت شرکت ها که آوردن نام شرکا در نامگذاری شرکت ممنوع می باشد، در این نوع شرکت موظف به آوردن حداقل نام یکی از شرکا در نام انتخابی برای شرکت هستیم.

بعنوان مثال برای نامگذاری شرکت می توان به این گونه نامگذاری اشاره کرد.، شرکت تضامنی احمد و شرکا و یا شرکت تضامنی برادران احمدی و…

هر شرکتی دارای شرایط و روال مشخصی برای ثبت است که شرکت تضامنی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد، از این رو در ادامه مراحل و شرایط ثبت این نوع شرکت ها را بررسی خواهیم کرد.

شرایط ثبت شرکت تضامنی چیست؟

با توجه به آنکه برای ثبت هر نوع شرکتی شرایطی وجود دارد که برخی عمومی و برخی اختصاصی می باشند از این رو ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت مسئولیت محدود نیز هر یک دارای شرایط مشخصی هستند، پس در ادامه به بررسی شرایط لازم برای شرکت تضامنی می پردازیم.

۱- تعداد شرکا 

در ثبت شرکت تضامنی در این نوع شرکت ها حداقل ۲ نفر و هیات مدیره نیز حداقل ۱ نفر می باشد.

۲- نحوه ارائه سرمایه

با توجه به ماده ۱۱۸در قانون تجارت، سرمایه این نوع شرکت ها  به دو صورت نقدی و غیرنقدی تایید شده می باشد. اما برای تشکیل شرکت لازم است تا کل سرمایه ی نقدی تادیه شود. همچنین سرمایه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد،. بعبارتی می توان گفت نیاز است تا سرمایه نقدی شرکت را در حساب مربوط به شرکت واریز کرده و سرمایه غیرنقدی شرکت را نیز با رای و رضایت تمام شرکا قیمت گذاری کرده و در نهایت به دفتر واحد در شرکت تحویل گردد.

۳- نام مناسب برای شرکت تضامنی

همانطور که پیش تر اشاره شد برای نامگذاری شرکت تضامنی آوردن عبارت ( شرکت تضامنی) + نام یکی از شرکا (حداقل یکی از شرکا ) ضروری می باشد. در صورتی که تعداد شرکا زیاد است، آوردن عبارت (شرکا) در ادامه نام ترکیب صحیح می باشد.

۴- تنظیم شرکت نامه

یکی از موارد اجباری است که اعضای شرکت قبل از درخواست ثبت موظف به تنظیم آن هستند؛ که این شرکت نامه ها با توجه به قوانین موجود در شرکت تنظیم می شود و شامل مواردی همچون نام، موضوع شرکت، آدرس دفتر، دفتر اصلی، نوع شرکت، مشخصات تمامی شرکا و سرمایه های نقدی و غیرنقدی با تمام جزئیات ثبت خواهد شد.

همچنین علاوه بر موارد فوق اطلاعاتی مانند مقدار سهم هر یک از شرکا، نحوه فسخ شرکت، شرایط تقسیم سود و ضررها و… در شرکت نامه ثبت می شود. که در نهایت لازم است تا تمامی اعضا شرکت نامه را امضا کرده و مانند یک سند رسمی تنظیم شود و در ادارات و شرکت های لازم جهت ثبت شرکت به ثبت برسد.

۵-حداقل و حداکثر سرمایه

تا زمان نگارش این مقاله قانون گذاران هیچ قانونی برای حداقل و یا حداکثر سرمایه جهت ثبت شرکت تضامنی وضع نشده است. پس با هر میزان سرمایه می توان شرکت را تاسیس کرد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

با توجه به آنکه ثبت هرگونه شرکت و یا موسسه ای نیاز به طی کردن مراحل ادارای مشخصی دارد از این رو مدارکی که لازم است برای این مسیر در نظر داشته باشیم را به موارد زیر می توان اشاره کرد.

۱- ارائه دو نسخه از شرکت نامه

۲- ارائه دو نسخه از اساسنامه

۳- ارائه دو نسخه از تقاضانامه

۴- ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره شرکت

۵- ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین

۶- تکمیل فرم

۷-ارائه فیش واریزی

۸- ارائه مدارک شناسایی اصل برای تمام شرکا و هیات نظارت(*)

(*تشکیل هیئت نظارت برای شرکت های تضامنی اجباری نبوده و تنها در صورتی که تعداد شرکا بالاتر از ۱۲ نفر باشد نیاز به تشکیل این هیئت می باشد.)

*(در صورتی که از اتباع خارجی هستید برای ثبت شرکت نیاز به دریافت کد فراگیر می باشد.)

۹- اگر ثبت شرکت بوسیله وکیل و موسسات فعال در ای زمینه انجام می گیرد ارائه وکالت نامه وکیل نیز یکی از مدارک لازم و ضروری است.

۱۰- دریافت و ارائه مجوزهای لازم از نهاد و سازمان های مشخص

۱۱- ارائه مدارک و گواهی عدم سوء پیشینه تمامی شرکا و هیئت مدیره شرکت

برای ثبت شرکت تضامنی چه مراحلی را طی کنیم؟

برخی مراحل ثبت در شرکت های مختلف با یکدیگر یکسان است اما در موارد به خصوصی این موارد تغییر خواهد کرد.

۱- ابتدا به سایت مخصوص اداره کل ثبت شرکت و موسسات به نشانی https://sherkat.ssaa.ir/ مراجعه می کنیم و از قسمت میز خدمات الکترونیک به بخش ایجاد شرکت حقوقی مراجعه می کنیم.

در غیر این صورت می توان به صورت مستقیم به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه شود. در سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی با تایید گزینه پذیرش درخواست تأسیس شخصیت حقوقی در مرحله بعد نوع شخصیت حقوقی را شرکت تضامنی انتخاب می کنیم.

۲-فرم اطلاعات عمومیشرکت را تکمیل می کنیم. در ادامه ۵ نام با آن اولویتی که برای ما اهمیت دارد برای ثبت شرکت تضامنی با توجه به قوانین مشخص انتخاب می کنیم. در نظر داشته باشید که نام شرکت تضامنی حتما معنا و مفهوم داشته باشد. با قوانین و فرهنگ جمهوری اسلامی مطابق داشته باشد و در نهایت استعلام بگیرید که پیش از این ثبت نشده باشد.

۳- تمام نام هایی که توسط متقاضی مطرح شده بوسیله کارشناس بررسی می شود.

۴- تمامی اطلاعات حقوقی توسط کارشناس حقوقی بررسی خواهد شد. در صورتی نقص اطلاعات به متقاضی اعلام می شود تا اطلاعات خود را اصلاح نماید. زیرا در غیر اینصورت اطلاعات تایید نشده و مراحل ثبت شرکت تضامنی نیز در همان شرایط باقی می ماند.

۵- پس از تکمیل تمام اطلاعات و ثبت اینترنتی تمامی مدارک مورد نیاز و صورت جلسه ها به آدرس درج شده در تاییده ارسال شود.

۶- تمام اطلاعات صحیح و بی نقص تکمیل شود و فرم ها، مدارک و همچنین صورتجلسه نیز بدون هیچ گونه نقص و کاستی ارسال گردد. زیرا در صورت هرگونه کمبود ابلاغیه ارسال می شود تا مدارک تکمیل گردد.

۷- با ارسال صحیح صورتجلسه و تایید آن، دستور ثبت شرکت تضامنی صادر خواهد شد. همه ی مشخصات نیز در ادارات و سازمان های مشخص به ثبت می رسد.

۸- در پایان نیز مانند مراحل ثبت در شرکت های دیگر، آگهی ثبت شرکت را در روزنامه کثیر الانتشار و روزنامه رسمی به ثبت می رسانیم.

هزینه ثبت شرکت های تضامنی چقدر است؟

در ثبت این نوع شرکت ها هزینه ثبت به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت اساسنامه، شرکتنامه، اظهارنامه و صورت جلسات
  • ثبت سیستمی مدارک
  • پرداخت دستمزد وکیل(در صورتی که مراحل ثبت شرکت توسط موسسات فعال و وکیل قانونی انجام می‌شود)
  • هزینه ثبت آگهی در روزنامه
  • هزینه دریافت استعلام های مربوطه
  • هزینه دریافت مجوز ثبت
  • هزینه دریافت کدفراگیر(مختص به اتباع خارجی)

#ثبت شرکت تضامنی #ثبت شرکت #ثبت شرکت سهامی خاص

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *